Tarjottavat palvelut
Palvelu on tapa tuottaa asiakkaalle arvoa, niin että asiakkaan ei tarvitse sitoa resursseja ja ottaa ylimääräistä riskiä. Palvelu on myös ”kieli”, josta on irrotettu tekniikan sanasto ja käsitteet. Markkinoiden kysyntään vastaamme tarjonnalla, jonka ilmentymä on muotoaan palveluluettelo.
Hyvänä yleisenä esimerkkinä ovat
- Ravintolapalvelu, jossa alan yrittäjä rakentaa palvelukokonaisuuden ja jossa yksi palvelun ilmentymä on ruokalista. Asiakas tilaa ateriakokonaisuuden, jossa asiakasta kiinnostaa tasalaatuinen tuote makuelämyksineen ja hinta. Hyvä asiakaspalvelu on ekstraa ja jopa kilpailijoista erottuva tekijä.
- Kuljetuspalvelu, jossa taksiyrittäjä rakentaa palvelukokonaisuuden ja tarjoaa kuljetusta paikasta a paikkaan b nopeimmalla mahdollisella tavalla. Tiedossa ovat myös hinta- ja palvelutaso.
Palveluluettelo
Palvelumuotoilu
Mallinnetaan asiakkaan palvelupolun matka. Palvelumuotoilulla opimme tuntemaan asiakkaat aidoimmillaan, asiakkaiden käyttäytymiset eri tilanteissa, sekä tunnistamaan paremmin asiakkaiden todelliset tarpeet ja kipupisteet. Samalla tunnistetaan episodit, jotka johtavat mm. ostopäätöksiin tai ne loput kymmenen hukattua mahdollisuutta. Seuraavaksi palvelupolkuun ”liimataan” kyvykkyydet, joilla palveluita tuotetaan.
Prosessipalvelu
Konsultoidaan prosessiin liittyvissä asioissa. Kuvataan mm. prosessikartta, toimintamallit, prosessien yhteensopivuus, prosessin sanasto, omistajuus, mittarit, käynnistävä tekijä, toimijat, roolit ja toiminnot. Lisäksi on varmistettava prosessien välinen yhteen toimivuus eri rajapinnoissa. Prosessin tuotos määrittelee käytettävät menetelmät, työkalut ja eri toimijoiden kyvykkyydet.
Tietopalvelu
Konsultoidaan tiedonhallinnan liiketoiminnallisen tiedon näkökulmasta koko tiedon elinkaaren matka luonnista arkistointiin. Tärkeää avata tiedon rakenne, käsitemalli, tietoa käyttävät prosessit ja järjestelmät, sidosryhmien että järjestelmien väliset tietovirrat. Tarvittaessa mallinnetaan myös asianhallintaa ja dokumenttien tiedonhallinta, sekä datajärven ER-mallinnusta.
Jatkuvuuspalvelu
Konsultoimme organisaation jatkuvuuden näkökulmasta liiketoimintaa ja palvelutuotantoa, jossa keskeisintä on tunnustaa kriittiset menestystekijät, prosessit ja prosessien toimijat.
Tarkoituksena on turvata palveluiden saatavuus toiminnan aukioloaikana.
Riskienhallinnan näkökulmasta tämä tarkoittaa, että on tunnistettava mahdolliset häiriötekijät ja poikkeamat, sekä varautumista poikkeustilanteisiin.
Jatkuvan kehittämisen palvelu
Jatkuvan kehittämisen mallissa kehitetään pienissä iteraatioissa, jotta uusien ratkaisujen käyttöönotto olisi mahdollisimman kevyt ja opitaan uusista ratkaisuista.
Tärkeää on luoda kehitystoiminnalle mittarit, jolloin voidaan osoittaa toiminnan tehokkuus, kustannusvaikutukset ja laadun paranemisella.
Helpoimmat pikavoitot saavutetaan tutkimalla häiriöhallinnan prosesseja, jossa häiriöitä esiintyy tiettyyn komponenttiin.
Neuvontapalvelu
Arkkitehtuurissa konsultoidaan organisaation tiedonhallintaa, sekä arkkitehtuurin perinteisessä mielessä toiminta-, järjestelmä- ja teknologiakerrokset.
Resurssipalvelu
Tarjotaan resurssipalvelua erilaisiin projekteihin, kehitys tai ylläpitotehtäviin.
Mentorointipalvelu
Valmennetaan organisaation asiantuntija arkkitehtuurin saloihin (testi: sinä joka juuri luit tämän sisällön, voitit juuri ilmaisen leivoksen ja kahvin). Luodaan yhteinen smart’n mukainen tavoite, vaiheistetaan, opitaan, mitataan ja opitaan lisää.