Mistä idea 38 sai alkunsa?

 Voisiko luku 38 tarkoittaa isännän kengän tai peräti vaatteen kokoa? Vai voisiko luku tarkoittaa ikää? Netin hakukone löytää muutamia mielenkiintoisia kohteita, kuten Reittioppaan Linja 38, Rieskalähteentie 38 pysäkki ja Aleksis Kiven katu 38 Kallion kaupunginosasta. Hyviä arvauksia nämäkin ja vastaavasti matematiikassa luku 38 on hyvinkin luonnollinen luku ja myös ensimmäisen kolmen alkuluvun neliöiden summa.

Jatkuvan kehittämisen mallissa voidaan kehittämistä tehdä joka päivä. Mitä jos kehitystoimintaa parannettaisiin systemaattisesti vähän kerrallaan? Prosentti päivässä tekisi vuodessa kaavalla: 1,01 * 10exp365 = 38. Näin ainakin teoriassa ja mitäs jos toiminta alkaisi hiipumaan? Tulos olisi 0,99 * 10exp365 = 0,03 eli vuodessa pääomasta on jäljellä 3%. ITILissä puhutaan jatkuvan kehittämisen mallista, eli CSI- prosessissa.

Curt Lindström toimi Suomen jääkiekkomaajoukkueen päävalmentajana vuosina 1993–1997. Kurren johtamisen kantavana ajatuksena oli Lite Bättre. Ei tehty siis kerralla isoja muutoksia, vaan löydetyt haasteet korjattiin pienillä muutoksilla ja loppu onkin historiaa.

Kaizen – mallissa Kaizen tarkoittaa vastaavasti parannusta. Kaizen sana on kaksiosainen sana. Sana ”kai” tarkoittaa muutosta ja sana ”zen” tarkoittaa hyvää. Joka päivä on siis tehtävä jotain hyvää, poistettava hukkaa ja opittava tekemään asioita paremmin!

Lean – ajattelussa kantavana ajatuksena asiakkaan arvo, jatkuva kehittyminen ja tuottamattomien elementtien korjaaminen. Arvoa tuottavat elementit sijoitetaan peräkkäin asiakaspolun mukaiseen arvoketjuun. Arvovirtauksia tehostetaan jatkuvan kehittämisen mallilla, niin että koko ketju olisi mahdollisimman tehokas. Itse vertaisin tätä prosessia tikanheittoon. Otetaan kymmenen heiton sarjoja, sarjan aikana mietitään asioita, jotka toimivat ja asioita, jotka eivät toimi. Sarjan jälkeen tehdään korjaavat toimenpiteet ja otetaan käsittelyyn uusi sarja. Kohta meillä on kaikki tikat napakympissä. Tässäkin tarkastelussa poistetaan hukka ja edetään vahvuuksilla. Toisin sanoen jatkuvaa kehitystyötä, joka lähtee toiminnan analysoinnista, haasteiden tunnistamisesta ja korjaavista toimenpiteistä. Eikö tämä ole myös “enemmän vähemmällä”?

Arvot

#Asiakaslähtöisyys
Meidän on löydettävä asiakkaan timanttinen polku ja asiakkaan tulee saada arvonsa.
Mielestämme kokonaisarkkitehtuurin kehittämisen tulisi olla liiketoimintalähtöistä ja asiakas on liiketoiminnan keskiössä.

#Avoimuus
Avoimuudella tarkoitamme toiminnan läpinäkyvyyttä ja kommunikointia läpi organisaatioiden, yhteistyökumppaneiden kanssa ja asiakkaiden kanssa. Avoimuudella uskomme olevan suora vaikutus lopputuloksen laatuun.

#Riippumattomuus
Asiakasedun vuoksi emme myy omia uskomuksia ja emmekä ole sitoutuneet teknologioihin.

#Laatu
Laadulla on tekijänsä ja siinä me haluamme tehdä sitä kanssasi.

#38
Uskomme jatkuvaan kehittymiseen.

Palvelulupaus

Teemme asiakkaasta parempia.
#Asiakasymmärrys
Lupaamme opetella asiakkaamme liiketoimintamallin, jotta me yhdessä olisimme mahdolisimman tehokkaita.

#Tehokkuus
Lupaamme kehittää asiakkaamme toimintaa mahdollisimman kyvykkääksi poistamalla hukkaa ja rakentamalla toiminnalle tehokkuutta.

#Palvelutakuu
Lupaamme toteuttaa asiat sovitusti. Mikäli ratkaisumme eivät toimi, niin tarvittaessa käytämme hyväksi kumppaniverkostoa.

v

Iskulause

Together We Are Better!
Nykyisin asioita ei tehdä yksin, vaan voima piilee yhteistyössä, avoimuudessa, ja dynamiikassa (kyky kommunikoida ja kyky toimia). Siksi me olemme yhdessä parempia!

Missio

Tehdään maailmasta parempi!
Laatu ja yhteistyö tekevät kaikesta vaan parempaa. Meidän tulee tuntea asiakkaamme tarpeet hyvin, asiakkaamme toimintaympäristö ja yhteisellä tekemisellä saadaan maailmasta parempi paikka.

Ole yhteydessä jo tänään:

Together We Are Better!